Nudging er at dele sin indkøbsvogn i to dele og reservere den forreste del til grøntsager.

I et forsøg i New Mexico blev indkøbsvogne i et supermarkedet markeret med en rød linje på tværs af indkøbsvognen. Kunderne blev opfordret til at lægge grønt i rummet foran den røde linje. I den synlige del af vognen. I forsøgsperioden blev salget af grøntsager og frugt forøget med 102 %.

Det vi køber, bliver det vi spiser. Derfor er det en rigtig god ide at få fyldt vognen op med grøntsager. Start dine indkøb i grøntafdelingen. Først på indkøbsturen har du nemlig mest overskud til at handle. Vælg de bedste grøntsager og lad dem være udgangspunkt for aftensmaden.

Om du sætter en rød stribe tape i din indkøbsvogn eller diskret lægger et tørklæde på tværs, er op til dig. Vigtigst er det, at du i denne uge, lader grøntsager få pladsen i vognens forreste del.

Ugens udfordring er at afprøve dette nudge. Skriv og fortæl hvordan det gik.

shutterstock_221704471