Et nudging projekt ’Et Kærligt Grønt Skub’ har siden 2013 afprøvet og testet forskellige nudgingtiltag i dagligvarebutikker for at nudge danskerne til at købe mere frugt og grønt.

Undervejs er effekten blevet målt. I tredje fase af projektet sås en stigning på 22 pct. i salget af frugt og grønt. Tre tiltag havde særlig god effekt på vores indkøb af frugt og grønt.

Blomkålsskilt
Blomkål og et skilt med teksten ”kog mig med kartoflerne” blev placeret ved siden af kartoflerne. Det gav en stigning i salget af blomkål på 45 pct. i testperioden.

Strategisk placering af frugt og grønt
Ved at flytte snitgrønt hen ved siden af kødet steg salget af grøntsagsposer med 32 pct.

Udskåret frugt ved kassen
Smagsprøver af udskåret frugt blev sat op ved kassen. Ved siden af blev en køledisk med frugt placeret. Det resulterede i ca. en tredobling af salget på de udvalgte frugter.

Så supermarkeder kan nudge vores sundhed ved at gennemtænke placeringen af grøntsager. Har nogen er jer derude mødt sundhedsnudging i jeres supermarked?

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *