Der kan være mange overvejelser frem og tilbage, før du kommer i gang med sund mad, vægttab eller motion. Det kræver kræfter, energi og overskud. Hvad vinder du og hvad skal du give afkald på? Det kan være en god ide, at opveje fordele og ulemper, så du ved om det er indsatsen værd. Hvis indsatsen er halvhjertet er kræfterne spildt. Du ender op med dårligt humør og tung samvittighed over det du ikke får gjort. Du skal være klar og 100% parat, hvis du skal opnå succes med dine ændringer. Er du klar og parat ?

Kan du bruge nudging på din motivation?

Hvis vi forestiller os, at du ønsker at starte til fitness. Så skal du indrette dig således, at træningen er lettere at vælge til end at vælge fra. Fortæl andre om, hvornår du planlægger at træne. Du kan også tage træningstøjet på straks du kommer hjem fra arbejdet. Motionen skal give dig et positivt boost. Altså en gevinst her og nu, og ikke kun sundhed på den lange banen. Det skal være sjovt, med grin og gerne med gode venner. En god måde at være sammen med andre på. Det kan også være din “alene tid”. Hvis fitnesstræning skal blive til virkelighed, skal den forberedes:

  • Hvad er det du vil : Fitnesstræning
  • Hvor skal det foregå: I det nye center i Slagelse
  • Hvornår : Starter på tirsdag. Derefter tirsdag og torsdag hver uge. Jeg træner efter aftensmaden i 1 time. Morten har lovet at tage opvasken og putte Silja.

Jo mere detaljeret du nedskriver din plan, jo større sandsynlighed er der for at du overholder aftalen og træningen bliver til virkelighed.

Book dine træningsaftaler ind i din telefon – hver tirsdag og hver torsdag

Når du så går i gang med træning, skal du tælle hvor mange dage du har overholdt dine træningsaftaler. Brug eventuelt en kalender. Så skriver du; ”i 24 dage har overholdt mine træningsaftaler” osv. Jo højere tallet bliver, jo mere smerteligt er det at bryde aftalen. At tælle dage vil nudge dig til at holde ved.

Så er det din tur. Find papir og pen, og få lagt en plan. Hvad er det du gerne vil i gang med…..