Denne uges nudge handler om hvordan vores handlinger påvirkes, når vi ved at andre kigger med. Hvis der er øjne, som hviler på os og overvåger hvad vi gør. Hvad sker der så ? Man har lavet forsøget i flere forskellige sammenhænge. På et hospital satte man øjne op ved en spritautomat og fik flere til at spritte hænder. I en elevator kunne et par øjne forebygge, at folk tissede i hjørnerne.

Ideen er også omsat til spisning. Det har betydning, hvad og hvor meget vi spiser, når et par øjne kigger med. Forsøget er fra USA, hvor formålet var at påvirke folks indkøbsvaner ved at sætte et spejl i forenden af indkøbsvognen. “Den handlende” så sig selv i øjnene under hele indkøbsturen og foretog sundere valg. Teorien er, at vi opfører os bedre, når vi bliver overvåget – også når det blot er af os selv. Vi vil gerne vise os fra vores bedste side. Når vi ser os selv i øjnene, når vi handler, bliver vi udfordret på vores eget “selvbillede”. Er jeg virkelig en person, der køber junkfood ?

Så hvis du er modig, så køber du et sminkespejl i IKEA og sætter ned i indkøbsvognen på din næste tur i Fakta :-). Du kan også have et spejl på/i dit køleskab eller på låget af kagedåsen. Se dig selv i øjnene før du træffer dit valg – har du stadig brug for søde sager?