Påsken er en højtid, som vi forbinder med spisning. Vi skal til påskefrokost, spise lam og påskeæg. For at holde vægten nede, så kan vi bruge lidt nudging på påsken…

I påsken mødes vi over maden. Jo flere vi sidder omkring bordet – jo mere spiser vi. Det er en vigtig detalje, at tage med i sine beregninger til påskefrokosten. Faktisk viser undersøgelser, at vi spiser 58% mere når vi er 4 ved bordet og 96 % mere, hvis vi er 8 omkring bordet. Tænk på hvad det kan løbe op i til en påskefrokost med 10-12 gæster…

Det som sker er, at vi spejler os i hinanden når vi spiser. Tempoet smitter. Så spis LANGSOMT og lad dig ikke påvirke af onkel Svends lynspisning. Prøv at være bordets langsomste spiser. Del dit rugbrød i 4 eller 6 små stykker. Hermed kan du smage meget forskelligt uden at spise særlig meget. Undersøgelser viser, at vi spiser mindre når maden er i mini størrelse.

Spis aldrig op. Så længe der er mad på din tallerken, sender det et signal om, at du er i gang med at spise. Omvendt vil en tom tallerken nudge din familie til at sende skåle og fade i din retning. Du vil blive nødet til at tage mere mad – straks din tallerken er tom.

Drik vand af tørst og skål i øl. Vand drikkes af store brede glas, mens øl og sodavand skal indtages via høje slanke glas. Undersøgelser viser at vi drikker mindre, når glasset er højt og slankt.

Påskeæg til kaffen. Det skal vi have. Påskeæg skal købes efter kvalitet frem for kvantitet. Altså princippet lidt, men godt. Drop de store æg og køb hellere et lille, men super lækkert påskeæg. Smag og nyd hver en bid.

påske

God påske