Tallerkenen har uendelig stor betydning for hvor meget mad du spiser. Vi spiser nemlig altid en fuld tallerken mad uanset tallerkenens størrelse. Så er tallerkenen stor bliver vi nudget til at spise mere mad. Derfor tester vi i denne uge tallerkener. Hvilken tallerken skal du vælge?

tallerken A

 

 

Tallerken fra Kähler: En meget udfordrende tallerken for den, som vil begrænse sit indtag. Tallerkenen har størrelse som et serveringsfad og vil nudge til overspisning.

 

 

 

tallerken BTallerken fra Mega Mussel: Vi har igen fat i en ret stor tallerken. Så portionen vil blive for stor. Dog har denne tallerken den fordel at mønstreret, med lidt god vilje, forestiller Y-tallerkenmodellen. Altså modellen for vægtvedligeholdelse. Tallerkenen kan vejlede om den rette sammensætning af måltidet. I området med blomsten placeres grøntsager og modsat kartofler/ris/pasta. Den lille trekant er egnet til kød/fisk/fjerkræ.

 

 

tallerken C

 

Tallerken fra Lyngby: Vi har stadig fat i en middagstallerken, men tallerkenen har en kant. Denne kant vil bidrage til at portionen af mad bliver mindre. Der er simpelthen mindre plads på denne tallerken. Dette er absolut en fordel for den, som vil spare kalorier.

 

 

 

tallerken D

Tallerken fra Le Creuset: En lille rød frokosttallerken. Perfekt til den som vil spise mindre. Undersøgelse viser at når vi går fra en middagstallerken på 30,5 til en frokosttallerken på 25,5 cm så spiser vi 22% mindre mad. Desuden spiser vi mindre mad hvis der er stor kontrast mellem madens farve og tallerkens farve. Så rød er et godt valg.

 

 

Så testens vinder er den røde frokosttallerken fra Le Creuset!

Men hvilken tallerken spiser du aftensmaden på? Er det nu det rigtige valg af tallerken? Du må lige ud og checke dine køkkenskabe, måske er det tid til tallerken shopping??

Læs mere om tallerkenstørrelse og farve i ugens nudges fra uge 45 og uge 50 2015