Det er videnskabeligt bevist, at man oftest vil vælge varen, som står nummer to fra venstre. Den viden er der mange sælgere, som benytter sig af. Dette med henblik på at nudge os til at købe større og købe mere. Vi ser det ved biograferne, hvor der er salg af popcorn og sodavand i forskellige størrelser. Vi møder det i iskiosken, hvor vi skal vælge softice eller gammeldaws is. Flere steder ved salg af burgere, øl og andet junkfood møder vi denne model.

Så vær opmærksom og spar kalorier. Lad dig ikke nudge til at vælge nummer to fra venstre.

Colaer_2

Øverste række: Colasælgerne placerer strategisk den største cola til venstre og den mindste til højre for at tjene mere. Man vil være tilbøjelig til at vælge den andenstørste cola.

Nederste række: Hvis de i stedet bytter om på rækkefølgen, kunne de nudge os til et sundere valg. Vi ville sandsynligvis vælge en mindre cola – uden at være frataget friheden til at vælge.