Vi anbefales at spise 350 g fisk hver uge. Heraf de 200 g fra fede fisk. Desværre kommer vi ikke helt op på den anbefalede mængde og derfor er der behov for at vi nudging af vores fiskeindtag.

  • Køb fisk på nettet og få den leveret til døren. Så ligger det lige til højrebenet, at servere fisk til aftensmad. Se f.eks. Skagenfood, Fiskekonen, Aarstiderne eller Hjemfisk.
  • Opskrift på fisk får du via mail. Tilmeld dig til ”2gangeomugen.dk” og få ugens to fiskeopskrifter. Så kan det ikke være lettere.
  • Køb fiske konserves; tun, makrel og torskerogn. Sæt dåserne i det skab du bruger mest. Placer dem i øjenhøjde. Det vi ser, er det vi spiser.
  • Laks, sild, rejer og fiskefrikadeller skal stå i øjenhøjde i køleskabet. Så det bliver det oplagte valg.
  • Hvis du skulle arbejde i Føtex? Sæt da bumleriller på gulvet ved fiskemontreren. Bumlerillerne vil få farten ned på indkøbsvognene. Hæng gerne en stor fisk i pap ned fra loftet. Gerne i en højde, hvor de fleste må bøje nakken for at komme under den. Herved vi flere stoppe op og købe fisk.

 

shutterstock_105690392

Hvorfor skal vi spise fisk?

Fisk forebygger flere sygdomme. Det er gavnligt for hjertekarsygdomme, da fisk nedsætter risikoen for blodpropper og fedt i blodet. Fisk bedre gigten og er et kalorielet valg i forbindelse med vægttab. Fiskespiseren skulle også være bedre stillet overfor flere typer af kræft.

Hvilken fisk skal jeg spise?

Du kan vælge alle slags fisk; frisk, frossen eller fra dåse. Rejer og muslinger tæller også med. Kampagnen ”spis fisk i sæson” kan guide dig til danske fisk, som er gode lige netop nu.

Er der forskel på fisk?

Der findes både fede og magre fisk. Det anbefales at 200 g af fiskene skal være fede fisk. Fede fisk er laks, ørred, sild og makrel. De fede fisk er gavnlige, da de er rige på omega-3 og D-vitamin.

Hvad med fisk og forurening?

Det er velkendt, at tungmetaller ophobes gennem fødekæden. Det handler om de store fisk som f.eks. tun (ikke dåsetun). Derfor skal særligt følsomme som mindre børn og gravide begrænse indtaget af store rovfisk, store tun og store laks fra Østersøen. Det må ikke fraholder dig fra, at spise de sunde fisk.

Kan vi ikke bare tage en fiskeoliekapsel?

Fisk er et langt bedre valg end fiskeolier. Dog er det et alternativ, hvis du slet ikke kan spise fisk. Der er så mange gode vitaminer og mineraler i fisk, som fiskeolien ikke kan matche. Fisk er vores bedste kilde til jod, selen, D-vitamin og omega-3.