Sommeren er på vej og de fleste danskere har allerede tændt op i grillen. Vi sidder længe over maden og har tendens til at spise mere end normalt. Derfor skal der nudges ved grillen.

De 10 nudgingtips ved grillen:

  1. Tilbered præcis den mængde mad I skal bruge. Ofte grilles alt for store mængder. Beregn 1/4 tallerken; i alt 100-150 g magert kød/fisk/pølser pr. person. Husk at flute skal tælles med på den 1/4 tallerken tilegnet kartofler, ris og pasta
  2. Brug tallerkenmodellen og fyld den sidste ½ tallerken med salat eller grøntsager.
  3. Sæt snack grønt på bordet, som kan friste, mens maden grilles.
  4. Server grøntsager i en stor skål og med en stor ske. Anret kartoffelsalaten i en lille skål og sæt en lille bitte ske i dressingen.
  5. Spis på en lille tallerken, hvor maden syner af mere
  6. Spis laaaaangsomt. Prøv om du kan være bordets langsomste spiser.
  7. Smag på maden og nyd smagen af sommer. Bliv mæt på kvalitet frem for kvantitet.
  8. Drik vand af store brede glas og kalorieholdige drikke af høje slanke glas.
  9. Nyd kun alkohol / sodavand i weekenden.
  10. Erstat desserten med solskin, latter, godt selskab og et spil kongespil på plænen.

Sommer grønt

Salat: Almindelig salat indeholder mest vand og mætter ikke særlig godt. Lav i stedet din salat af de grovere, fiberrige grøntsager; blomkål, broccoli, spidskål, asparges, gulerødder eller bønner.

 

Grillet grønt: Kvarte peberfrugter, halve løg og halve tomater, en majskolbe og sqaush skåret på langs pensles med marinade. Før de kommer en tur på grillen.

Marinade: 6 spsk. vand, 3 spsk. ketchup, 1 fed hvidløg, 2 tsk. oregano og chili efter smag J

 

Grøntsagsspyd: Skær løg i både, peberfrugt i store tern, sqaush i skiver og rens champignon og cherry tomater. Sæt grøntsagerne på et grillspyd, drys med grillkrydderi og læg dem på grillen

 

Grønt i folie: Aubergine, peberfrugt, tomat, champignon skæres i tern. Grøntsagerne samt en håndfuld friske krydderurter f.eks. timian og oregano lægges på stanniol og foldes til små pakker. Pakkerne grilles i ca. 10 min.

 

Snack grønt: Små friske gulerødder, asparges, blegselleri, minimajs skæres i lange strimler og stilles i et drikke glas på bordet. Grønne fristelser på bordet lægger en god bund, mens vi venter på maden.

God sommer