Du kommer hjem fra arbejdet, men har stadig tankerne hængende ved jobbet og de opgaver du ikke fik gjort færdig. Vaskemaskinen melder at programmet er færdigt, datteren plager om kiks, mens beskeder tikker ind på mobilen. Du er næsten helt slået ud. Tanker og beslutninger hober sig op som et bjerg foran dig. Hvor skal du ende og hvor skal du begynde?

Hjernen magter ikke helt så meget, som vi går og tror. Når vi forsøger at rumme så mange informationer må hjernen sætte flere opgaver på automatpilot. Der bliver mindre overskud til at kontrollere impulser – såsom spisning. Du ender derfor tit med hånden i kagedåsen og chokolade i maven, før du opdager hvad hjernen har gang i. Hjernen arbejder med alle de informationer du bombarderer den med, og lader automatpiloten klare resten.

Så én ting af gangen. Det er tid til singletasking, hvis du skal automatspisning og indgroede vaner til livs. Sluk for tanker om arbejdet i det øjeblik du træder ind af din hoveddør. Læg en plan for din aften og afsæt tid til hver opgave. Husk et fast tidspunkt til sociale medier. Tag én ting af gangen og hold dine tanker på det du laver. Vær tilstede og skab noget ro. Det er vejen til at stoppe impulsiv slik-spisning. Vælg bevidst. Skal du eller skal du ikke dykke ned i kagedåsen lige nu? Og hvis du vælger at tage en kage, så vær tilstede mens du spiser den 🙂