Vi Nudgingdiætister køber mærkevarer. Mit personlige ynglingsmærke er fuldkornsmærket og det er netop fuldkorn, som denne uges nudges handler om. Fuldkornsmærket findes på  rugbrød, toastbrød, knækbrød, boller, gryn, morgenmadsprodukter samt pasta. Et godt valg er, at vælge fuldkorn:

  • Fuldkorn giver mæthed. Vi spiser derfor mindre i selve måltidet, men er også mætte i længere tid. En god solid mæthed, der holder.
  • Fuldkorn forebygger hjertekar-sygdomme, diabetes samt visse kræftformer
  • Fuldkorn bidrager med mange gode vitaminer, mineraler og kostfibre.
  • Fuldkorn holder maven igang.

Fuldkorn betyder at man bruger hele kornet også skaldelene, hvor de fleste vitaminer og mineraler findes. Fuldkorn kan sagtens være malet fint til mel, så der ikke er hele kerner i brødet. Så lyst brød og brød uden kerner kan godt være fuldkornsbrød. Gå efter Fuldkornsmærket.

Nudging til mere fuldkorn:

  • Hav altid et godt basis lager af fuldkornsris, fuldkornspasta, havregryn og rugbrød i huset. Så bliver fuldkorn det oplagte og lette valg.
  • Køb spændende og lækkert fuldkornsbrød, som giver velsmag og lyst til groft brød.
  • Vælg et nemt tilgængeligt køkkenskabet, lige i øjenhøjde, til fuldkornsprodukter. Lad de fiberløse varianter få det besværlige skab nede, bagerste i køkkenet.
  • Brug fuldkornsmel, når du bager. Vi kan anbefale “hvid hvede”. En fuldkornshvede, som giver lyse, lette og luftige boller, men boller med gods i.
  • Download pjecen ”15 fuldtræffere med fuldkorn” og få ideer til mad med fuldkorn
  • Brug app’en ”Fuldkorn – lækre smagfulde opskrifter med fuldkorn”
  • Skulle du arbejde i et supermarked. Vælg da at placere ketchup, salat, hakket oksekød ved siden af fuldkornsmærkede burgerboller – så nudger du til valg af lækre fuldkornsboller fremfor de tørre, hvide boller! Sameksponering kan også anvendes ved at nudge fuldkornsspagetti hen ved siden af flåede tomater og hakket oksekød.

Fødevarestyrelsen anbefaler mindst 75 gram fuldkorn om dagen, som en del af en varieret kost. Kun 30 % af den danske befolkning får den anbefalede mængde. For at få de 75 gram skal du spise en portion havregryn og 1-2 skiver rugbrød. Det er faktisk nok. Er du blevet nysgerrig, så læs mere på fuldkorn.dk