Reklamerne med tilbud om buffet og spis alt det du kan, er lige noget for os danskere. Det er billigt, det er godt og der er noget for en hver smag. Vi kan alle være med og så får vi rigtig noget for pengene. Vi tænker ikke over, at vi rammes af buffeteffekten straks vi træder ind på restauranten. Vi når ikke engang at sætter os ned før kaloriefælden klapper.

1) Den første ting, som har betydning for dit madindtag er din placering i forhold til buffeten. Undersøgelser viser at du spiser mest, hvis du har ansigtet vendt mod buffeten end hvis du har ryggen til. Hvis du sidder og ser på maden. Så ser hvad de andre tager, bliver fristet og skynder dig at spise. Specielt hvis de andre gør indhug på din ynglingsret, så sættes tempoet op.
2) Afstanden til buffeten har selvfølgelig også betydning for hvor mange gange du gider rejse dig og gå op til buffeten. Er vejen lang, besværlig og kringlet vil det nedsætte din frekvens. Dette gælder både i forhold til mad, men også ved refill ordning med sodavand. Så sæt dig langt væk.
3) Når vi står ved buffeten fylder vi hele tallerkenen. Vi har ingen fornemmelse for sult og mæthed, derfor bruger vi tallerkenstørrelsen som pejlemærke og fylder den hele. Det betyder, at hvis tallerkenen er stor, så spises der mange kalorier og er tallerkenen lille, så bliver det til mindre mad.
4) Vær opmærksom. Køkkenchefen har lagt en snedig plan og sat de billigste, stivelsesholdige, mættende retter først. Vi fylder tallerkenen med ris, pomme frites, brød, pasta eller oliemarinerede kartofler. Der vil være store skeer, som øger den mængde mad vi øser op. Skeens størrelse sender nemlig ubevidst et signal om, hvor meget det er ”normalt” at tage.
5) Når tallerkenen er ved at være helt fuld. Når du frem til de gode, lækre og dyre retter. Enten står de sidst på buffeten eller også er de placeret, så du skal række ind bagved for at nå dem. Det er gjort besværligt. Altid vil der være en lille bitte ske, som sikre at du ikke tager særlig meget.
6) Du snakker, griner og hygger dig og mister fuldstændig opmærksomheden med, hvor meget du spiser og drikker. Du kører på automatpilot og spiser med bind for øjnene.
7) Antallet af mennesker omkring bordet påvirker din spisning. Vi spejler os i hinanden, spiser hurtigere og spiser også lidt ekstra, når nu de andre også gør det. Jo flere omkring bordet – jo flere kalorie spises.
8) Når tjeneren tager tallerkenen ud og du tager en ny tallerken til næste runde, så mister du totalt overblikket. Du glemmer hvor meget du allerede har spist og starter forfra. Hvis i stedet, at rester og snavsede tallerkener hobede sig op, ville det gøre dig bevidst om mængden af mad du har spist og bremse dit indtag.
9) Har du sat dig i mørket vil du sandsynligvis spise mest, og have størst risiko for at slutte kaloriefesten med en dessert. Sidder du et oplyst og trafikeret sted, er du ofte mere tilbageholden og spiser mindre, mere grønt og ingen dessert.
Velbekomme.