Hvorfor forbinder vi nogle varer med sundhed, selvom de slet ikke er sunde? Hvad er det der giver os den illusion? Det kan skyldes billeder eller symboler på emballagen, som sender et bestemt signal. Vi (forbrugerne) forbinder billedet med sundhed og får hjernen til at drage den konklusion, at produktet er sundt. En lykkelig og slank familie kan få en chokoladekage til at fremstå sund, fordi vi inde i vores hoveder forbinder familien med sundhed, og overfører opfattelsen til chokoladekagen.

Når vi handler bombarderes vi med indtryk og hjernen tager derfor nogle genveje, for at vi hurtigere kan tage en beslutning. Derfor når vi ikke at få den fulde information med. I stedet kan hjernen ubevidst antage, at noget er sundt blot ud fra et hurtigt kig på emballagen og det udnyttes af nogle producenter.

Der findes undersøgelser, som viser hvad formen på emballagen betyder. Ved at vise en slank og en buttet flaske med appelsinjuice til testdeltagerne. Appelsinjuicen i den slanke flaske blev opfattet som klart sundere end juicen i den buttede flaske, blot på grund af flaskens form!!

Forskerne undersøgte også pakker med boller i karry fra forskellige producenter. Et billede af en glad cyklist fik den overvejende del af testpersonerne til at vælge pakken med billedet på som den sundeste. Selvom indholdet i pakkerne var stort set ens!

Man kan kalde det ‘sundhedspriming’, En marketingstrategi, der går ud på at få os til at forbinde et bestemt produkt med sundhed. Så hold hjernen skarp og vær vågen på indkøb. Lad dig ikke lokke til at købe illusioner.